Wydatki przedsiębiorcy – co wrzucić w koszty pomniejszające podatki?

Optymalizacja podatkowa to jedna z kluczowych kwestii dla przedsiębiorcy, dzięki której może on sporo środków finansowych, dzięki odprowadzaniu znacznie niższych podatków. Ogólne przepisy dają pewne swobody firmom w zakresie kosztów, które warto wykorzystać.

Co to są koszty uzyskania przychodów?

Na początek warto wyjaśnić, czym są koszty. Koszty uzyskania przychodów (KUP) to wszystkie wydatki przedsiębiorcy poniesione w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia przyszłych przychodów. Czasem w koszty można też wrzucić wydatki związane ze staraniami (ale nieudanymi) dotyczącymi ewentualnych przyszłych przychodów (np. wyjazd służbowy na spotkanie z potencjalnym kontrahentem, z którym ostatecznie nie doszliśmy do porozumienia).

Jeżeli chodzi o koszty, to często zdarzyć się mogą wątpliwości, czy poniesiony wydatek faktycznie może być uznany za koszt uzyskania przychodu, który zostanie uznany przez organy Skarbowe. Z pomocą tutaj przychodzi możliwość uzyskania od Skarbówki indywidualnej interpretacji przepisów, która rozwieje wszystkie nasze wątpliwości i w razie kontroli, będzie stanowić dodatkowe zabezpieczenie dla przedsiębiorcy.

Wydatki, które są kosztami przedsiębiorcy

Wracając do sedna sprawy, które wydatki kwalifikują się jako koszty firmowe?

wydatki związane z biurem/siedzibą – koszty najmu lub czynsz w przypadku działalności w domu (proporcjonalnie do przeznaczonej na działalność powierzchni), rachunki za media (także te domowe również odliczone w procencie jak przy czynszu), rachunek za telefon, Internet, drobne naprawy, zakup mebli do biura, koszty remontów i materiałów budowlanych,

zakupy sprzętu i materiałów – kupno materiałów biurowych, sprzętu biurowego, sprzętu komputerowego wraz z akcesoriami, TV, zakup programów komputerowych, drukarek, monitorów, materiały eksploatacyjne do urządzeń (np. tusze do drukarek),

wydatki na pracownika – narzędzia i ubrania robocze, zakup okularów dla pracownika pracującego przy komputerze (ale tylko dla pracownika, właściciel własnych okularów nie może uznać za koszt), miesięczny bilet na komunikację miejską (o ile służy wyłącznie do dojazdu do pracy), rower lub motocykl (jako transport do pracy),

wydatki związane z autem – paliwo, części i naprawy, płyny eksploatacyjne, ubezpieczenie auta – o ile to auto firmowe, w przypadku prywatnego auta używanego do celów służbowych, odliczamy koszty tylko w 20% wydatku,

usługi zewnętrzne – ubezpieczenie majątku firmy, rata kredytu (ale tylko część odsetkowa), usługi serwisowe sprzętu wykorzystywanego w działalności, usługi serwisowe wymagane przez ustawy (np. dbałość o instalację przeciwpożarową w siedzibie firmy), koszty ochrony i monitoringu, usługi cateringowe (ale nie usługi gastronomiczne).

Oczywiście w teorii każdy przedsiębiorca inne niestandardowe wydatki może wrzucić w koszty. Zakup miksera będzie kosztem dla restauracji, ale już nie dla grafika pracującego w domu. Karma dla psa domowego nie może być kosztem, ale dla psa stróżującego już tak. Wszystko zależy od specyfiki branży, w której działa przedsiębiorca.

Leave a Reply