Zarządzanie jest prawdziwym balansowaniem. Istnieje luka między teorią a praktyką, a zdolność menedżera do kierowania swoimi zespołami oznacza, że musi on nie tylko wypełnić tę lukę, ale także wnieść impuls komunikacyjny do rozwoju firmy. Jak więc to zrobić?
Spis treści:
1. Nigdy nie należy mylić autorytetu z autorytaryzmem
Każdy menadżer (lub dyrektor firmy) musi wiedzieć, jak wprowadzić zasady i wyznaczyć wyraźne granice dla swoich zespołów. Nie mogą jednak okazywać bezinteresownego autorytetu, czyli autorytaryzmu, w przeciwnym razie stracą wiarygodność wobec swoich zespołów. Zarządzanie to prawdziwa sztuka balansowania.
Przywództwo polega na uwalnianiu potencjału ludzi, aby stawali się lepsi.
2. Zarządzanie przez przykład
Nie ma nic gorszego niż menedżer, który łamie zasady, które sam narzuca swoim współpracownikom! Cnoty przywództwa przez przykład są bardzo skuteczne w zarządzaniu, a zespoły będą zmotywowane do słuchania menedżera, który stara się tak samo mocno jak one.
Przywództwo i uczenie się są ze sobą nierozerwalnie związane.
3. Wspieranie zespołów
Każdy menedżer ma ten sam cel, aby jego pracownicy dawali z siebie wszystko. Aby to osiągnąć, czasami konieczne jest pokierowanie zespołami w ich metodach. Dobry menedżer nie może zapominać, że jego pracownicy nie mają nieskończonej wiedzy!
Prawdziwe przywództwo polega na prowadzeniu innych do sukcesu. Upewnienie się, że każdy jest na swoim najwyższym poziomie, wykonuje pracę, którą powinien wykonywać i robi to dobrze.
4. Przekazać jasne cele
Jak możesz oczekiwać od swoich zespołów, że będą osiągać dobre wyniki jeśli nie wiedzą, jakie rezultaty mają osiągnąć? Jeśli chodzi o wyznaczanie celów dla swoich pracowników, należy być jak najbardziej przejrzystym i upewnić się, że cele te są zrozumiałe.
Nie prowadzi się ludzi, wskazując im jakieś miejsce i mówiąc, żeby tam poszli. Prowadzisz ich, idąc tam i uzasadniając, dlaczego to robisz.
5. Wyznaczaj osiągalne cele
Czy znasz najlepszy sposób na zniechęcenie swoich zespołów? Po prostu wyznacz im cele, które są całkowicie nieosiągalne. To przepis na porażkę! Wręcz przeciwnie, wyznaczanie wysokich, ale realistycznych celów będzie motywować pracowników.
Przywództwo nie może polegać jedynie na zdobywaniu przewagi dla samej przewagi. Przywództwo musi stawić czoła moralnemu wyzwaniu czasów.
6. Wdrażanie narzędzi kontroli
Uważaj, zarządzanie nie powinno być synonimem Wielkiego Brata! Trzeba być bardzo taktownym, aby zespoły czuły się nadzorowane bez poczucia, że są „przerzucane”. Istnieją bardzo dobre narzędzia do monitorowania zadań wykonywanych przez pracowników.
Jednym z testów przywództwa jest umiejętność rozpoznania problemu, zanim stanie się on sytuacją kryzysową.
7. Nawiąż relację opartą na zaufaniu
Bez zaufania menedżer nie może liczyć na to, że długo będzie cieszył się szacunkiem.
Celem przywództwa jest produkowanie większej liczby liderów, a nie naśladowców.
8. Słuchanie i dialog – podstawowa zasada
Dialog jest ABC zarządzania. Menedżer musi troszczyć się o swoje zespoły, słuchać każdego pracownika i zawsze wyjaśniać im podejmowane decyzje.
Ludzi nie można niczego nauczyć. Możesz jedynie pomóc im odkryć, że już posiadają w sobie wszystko, czego można się nauczyć.
9. Pozostać konsekwentnym na dobre i na złe
Pozwalanie na to w jednym tygodniu, a zakazywanie tego w następnym, proszenie o dwie sprzeczne rzeczy w tym samym czasie. Niekonsekwencja jest wrogiem skutecznego zarządzania. Jeśli nie chcesz zagmatwać sprawy i osłabić swojego kierownictwa, zawsze bądź konsekwentny w swoich słowach i postawie.
Jeśli Twoje działania inspirują innych do tego, by marzyć więcej, uczyć się więcej, osiągać więcej i stawać się kimś więcej, to znaczy, że jesteś liderem.
10. Znalezienie właściwej postawy kierowniczej
Kierownik zdalny czy ciepły? Znalezienie stylu zarządzania, który pasuje do Twojej osobowości, jest kwestią czasu. Ale w końcu znajdziesz taką postawę zarządzania, która będzie odpowiadała Tobie i Twojemu zespołowi.
Kimkolwiek jesteś, bądź dobry dla każdego.